eHerkenning: straks onmisbaar, nu verkrijgbaar.
Veiliger en efficiënter werken met eHerkenning
04-06-2019 Het is dé manier voor bedrijven om in te loggen bij verschillende overheden. eHerkenning is gemakkelijk toe te passen bij al meer dan 400 (overheids)organisaties en het is veilig. Straks onmisbaar, nu verkrijgbaar. Rogier van Dokkum, opdrachtgever van eHerkenning bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Marije Jurriëns, adviseur eHerkenning vertellen presentatrice Anna Neeltje de Boer in deze podcast wat eHerkenning is en waarom het verstandig is om over te gaan. ,,Als ik ondernemer was, zou ik nu alvast eHerkenning aanschaffen, op niveau 3 om precies te zijn’’
Tien verschillende inlogcodes en wachtwoorden? Dat kan eenvoudiger. ,,Het UWV, de Belastingdienst, met eHerkenning kunnen bedrijven terecht bij meer dan 400 overheidsinstanties’’, vertelt Van Dokkum. ,,Ook prettig: medewerkers kunnen specifiek gemachtigd worden voor bijvoorbeeld UWV-zaken, of de accountant voor de belastingzaken. Handig en een stuk veiliger.’’ Uit onderzoek van De Ondernemer blijkt dat inmiddels 57 procent van de ondervraagden heeft gehoord van eHerkenning en weet wat het is. Van hen vindt 89 procent het logisch dat de overheid toezicht houdt op eHerkenning en de ontwikkeling hiervan.
Betrouwbaarheidsniveaus
,,Er zijn verschillende betrouwbaarheidsniveaus. Een hoog betrouwbaarheidsniveau betekent dat bij aanschaf de identiteit goed moet worden gecontroleerd’’, zegt Jurriëns. ,,En je handelt namens het bedrijf. Daarvoor moeten een aantal aanschafstappen doorlopen worden en als dat eenmaal gedaan is, kunnen alle online zaken op een veilige, betrouwbare manier met een eHerkenningsmiddel gedaan worden en is een bezoekje aan het loket niet meer nodig.’’ En dat is het grootste voordeel, vinden deelnemers aan het onderzoek. 19 procent vindt vooral het gemak van het inloggen prettig. Het is snel en gemakkelijk te gebruiken. Het is overzichtelijk, bespaart tijd.
Gemak van inloggen
19 procent vindt vooral het gemak van het inloggen prettig. Het bespaart tijd en je kunt op elk gewenst moment makkelijk zaken regelen met de overheid. Aan het doorlopen van de aanschafstappen voor een betrouwbaar inlogmiddel hangt wel een prijskaartje. De prijs van eHerkenning hangt met name af van het gewenste betrouwbaarheidsniveau. ,,Een betrouwbaar inlogmiddel kost nou eenmaal geld. Een lijst van de erkende leveranciers staat op eherkenning.nl’’, aldus Jurriëns. ,,Heel veel verschillen ze niet van elkaar. Ook niet in prijs. Het zit in kleine dingen: inloggen via een sms, token of applicatie? Die keuze moet ieder voor zich maken.’’ 15 procent van de ondervraagden geeft aan het een nadeel te vinden dat het wat kost. De prijs wordt betaald voor kwaliteit en digitale veiligheid. 92 procent van de ondervraagden heeft daar dan weer alle vertrouwen in.
Snelle afhandeling van de aanvraag
Voor een goede en snelle afhandeling heeft Jurriëns nog enkele tips. ,,Het is raadzaam om een aantal belangrijke zaken bij de hand te hebben. Met eHerkenning handel je namens het bedrijf en dat betekent bij aanschaf dat zowel de medewerker als wettelijk vertegenwoordiger geïdentificeerd worden. Houd legitimatiebewijs, KVK-uittreksel, e-mailadres en telefoonnummer bij de hand. En check sowieso eherkenning.nl even, daar staat een handig stappenplan.’’
Straks onmisbaar, nu verkrijgbaar
,,Als ik ondernemer was, zou ik nu alvast eHerkenning aanschaffen, op niveau 3 om precies te zijn’’, vult Van Dokkum aan. ,,Er ligt nu een wet in de Kamer die eHerkenning de standaard oplossing voor ondernemers maakt. Dus wacht niet te lang. eHerkenning is nu al te gebruiken. Straks onmisbaar, nu verkrijgbaar.’’
Bron: DeOndernemer.nl